SVANÅN

Djungelns lag

Vi studerade kartan och kunde konstatera att det finns gott om vattendrag runt Funäsdalen. Frågan är bara vilka som slingrar sig mellan stenblock och klipphällar, som inte är breda, lugna vattendrag eller små mossiga skogsbäckar.

Blicken föll på Svanån mellan Svansjön och Tänndalssjön. Ibland måste man bara bestämma sig för att chansa.

Sista delen av grusvägen var privat väg, så vi parkerade och gick. På avstånd kunde vi höra forsande vatten och nyfikenheten ökade i takt med ljudet. Egentligen var vi ganska trötta och med den magiska Sveån färskt i minne kändes det lite motigt, det går inte att överträffa Sveån, det hade vi redan pratat om.

Framme vid den lilla bron som korsar Svanån kikade vi ner på båda sidorna. ”Det ser bra ut, riktigt bra ju!”.

Jag älskar det här. Älskar att bäckvandra och sätta creektrekking på kartan. Älskar att upptäcka, utforska, överraskas och utmanas. Men det är inte varje dag som inspirationen är på topp, ibland kommer en trötthetssvacka. Idag var en sådan dag för oss båda.

Men kanske det är just då, då energin är lite klen och förväntningarna därmed ordentligt låga, som det blir så bra. Varje bäck är unik och Svanån fångade oss med sin perfekta mix av att utmana balans, koncentrationsförmåga, beslutsamhet, envishet och uthållighet. Ömsom lätt med stenar placerade som om den var skapad för creektrekking, ömsom krånglig, hal och lurig. Snårig vegetation bjöd inte på några enkla passager när vi var tvungna att klättra utmed sidan av ån. Våtskor på och vandringskängor om halsen, skrapsår och blåmärken på underbenen. En nödvändig energipaus och en stund då ögonlocken fick vila till bruset av små forsar. Mentalt utmanande är den, Svanån.

Efter ett par kilometer blev det glesare med sten och vi tog beslutet att avsluta bäcken. Kartan visade en vinterled i nordlig riktning, i nästan 90° vinkel mot ån. Vi gick i kompassriktningen rakt in i skogen. Eller djungeln. Snårig, vild skog och inte tillstymmelse till stig. Tänk att få syn på ett rött kryss kan vara så välkommet så här års. ”Nästa gång börjar vi ännu längre ned, kanske redan vid dess mynning i Tänndalssjön”, sa jag och log mot sonen.

SVANÅN

🇸🇪 Landskap Härjedalen
📍 Koordinater 62°32'3.2"N 12°19'35"E
🚩 Läge Svanån rinner mellan Svansjön och Tänndalssjön i Tänndalen
Längd ca 2 km + ca 2 km vandring i snårig terräng tillbaka
〰️ Lutning Svag lutning med många små forsar
Tidsåtgång ca 2 h med tid för energipaus
🔺 Svårighetsgrad 2. Ibland är Svanån lekande lätt, men den överraskar med luriga hala och lösa stenar. Små forsar och mer svårframkomliga partier gör att jag klassar den till svårighetsgrad 2 ändå. Här är det dessutom bitvis svårt att gå upp i terrängen vid sidan om ån. Vi creektrekkade den vid lågvatten och då är det precis som creektrekking ska vara – koncentrationskrävande och utmanande för både balans och beslutsförmåga. Och roligt såklart!
🪵 Tillgänglighet Lätt att komma till startpunkten men svårare att ta sig ned till startplatsen när du känner dig klar med ån. Parkera vid Tänndalsvallens Fjällstugor och Camping och gå grusvägen fram i ca 1,5 km mot bron som korsar Svanån.
🔹 Start Vid nedre bron som korsar Svanån, se koordinaterna. Men du kan börja längre ned mot Tänndalssjön, vilket förmodligen blir ännu bättre.

🔻 Slut Ca 2 km uppströms. Vi avbröt när Svanån började glesa ur sig något, då tog vi kompassriktning mot en vinterled som kartan visade i nordlig riktning, för att ta oss tillbaka till startplatsen.
🥾 Utrustning Vandringsskor och våtskor. Vid vissa ställen i ån krävs byte till våtskor. Vandringsskor, gärna med högt skaft, på tillbakavägen genom snårig, vildvuxen skog. Glöm inte karta och kompass. Det finns ingen stig utmed ån och naturen är så pass oframkomlig på vissa ställen längs med ån, så bästa sättet att ta sig tillbaka är att gå i riktning mot den vinterled som kartan visar en bra bit i nordlig riktning.
🌱 Natur Vildvuxen grönskande skog, med träd som sträcker sig över ån. Mjuka och kantiga stenar om vartannat och gott om små forsar.
💦 Bad Små forsar som inbjuder till svalkande och pulserande bad.
❗️Svanån är perfekt för creektrekking, den ställer krav på balans och koncentration, därför mer mentalt och tekniskt utmanande än fysiskt. Men räkna med att bli blöt och att tillbakavägen känns som att gå i en djungel.
Bästa med Svanån De många stenbumlingarna som gör att du kan välja olika vägar genom ån, det går att utmana varandra och creektrekka tillsammans sida vid sida. Ibland lekande lätt, ibland lurigt och tufft.